Na problém množíren se upozorňuje poslední roky opravdu hojně a přesto se stále nedá tento neduh vymítit. Funguje to totiž jako každý jiný obchodní model, že kde je poptávka, tam je nabídka. Toto je však ožehavé téma, protože lidé, kteří si koupí psa nebo kočku z množírny, to myslí dobře – chtějí nového člena rodiny, kterému poskytnou láskyplný domov. Pokud přitom tuší, z jakých podmínek mládě pochází, nedokáží si přitom domyslet širší důsledky svého jednání a upřímně se domnívají, že v tu chvíli dotyčnému zvířeti pomohli, což nikdy nemůže být zavrženíhodné.
Pokud ale koupíme zvíře v množírny a zaplatíme za něj chovateli požadovanou částku, utvrdíme ho v tom, že dělá výhodný byznys, který určitě najde i další zákazníky. Nedonutí ho svou činnost zastavit nebo změnit, protože to, co právě teď dělá, funguje – přivádí zákazníky a vydělává peníze.
Koupí mláděte z množírny můžete mít štěstí a získáte zdravého parťáka do života. Jenže všechna mláďata z množíren nejsou zdravá, naopak riziko zdravotních komplikací je vysoké. A nejen zdravotní – pokud jsou zvířata chována v nevyhovujících podmínkách, odnášejí si různá traumata, která se později mohou projevit komplikovanou až nebezpečnou povahou.
Pořízení např. psa “s papíry” od renomovaného chovatele, není jen předraženým pozlátkem. Zodpovědný chovatel se o svá zvířata stará a rodokmen ručí za ty nejlepší vlastnosti, protože legislativa uchovňování papírových psů neumožňuje pokračovat v linii, pokud se u jedince, kterého chceme uchovnit, objeví nežádoucí jevy v temperamentu, nebo problémy ve zdravotním stavu.
Problém je, že množírny prodávají líbivá plemena, která jsou zrovna v kurzu. Stojí sice jen zlomek ceny zvířete s rodokmenem, ale i tak je drahé. Podobnou nejistotu v povaze a zdraví získáte i osvojením si zvířete v útulku – tam ale budete skutečnými morálními vítězi. Ušetříte peníze, zachráníte osamocené zvíře a uděláte i malinký krok, který ale při větším množství stejně smýšlejících bude mít plošné důsledky – nepodpoříte množírny. Každá změna ve společnosti musí přijít zodpovědností jednotlivců. A u prodeje zvířat to platí stejně jako ve fast fashion nebo ekologii.