V tomto článku se budeme zabývat osobním prodejem, nikoli tím internetovým. Cílem správné komunikace je vytvoření vítězné situace pro obě strany, tedy úspěšného prodeje a spokojeného zákazníka, který se bude rád vracet a využívat vaše služby znovu a znovu. Prodáváte-li skrz pult nebo stánek zboží, budou se vám hodit následující zásady.
- Pozorně naslouchejte
Poslouchejte přání svých zákazníků a snažte se jej pochopit. Pokud jste si nejistí, můžete jim odpovědět otázkou a ujistit se, že tohle je opravdu to, co chtějí. Mluvte zřetelně, artikulovaně a dostatečně nahlas.
- Naučte se cíleně komunikovat i tělem
Kromě verbální komunikace existuje i takzvaná řeč těla. Zahrnuje do toho náš celkový postoj, pozice rukou a výrazy v obličeji. Při prodeji nikdy nedávejte ruce v kříž, působí to velmi uzavřeně.
- Buďte otevření a upřímní
Není třeba vylepšovat kvality našeho produktu/služeb na úkor lží. Buď něco děláme pořádně a pak má cenu se o tom vychválit nebo to pořádně nedělám, ale nechlubím se špičkovou kvalitou. Nezamlčujte složení potravin. Hledejte společná řešení a nabízejte zákazníkovy alternativy.
- Mějte vše čitelné
Složitá meny lidi spíše odradí, než ohromí. Ujistěte se, že veškerá nabídka, cedulky a cenovky jsou čitelné. Jen tak si může člověk promyslet, co vlastně dostává a za kolik, a jestli se mu tento obchod vyplatí.
- Váhavým poraďte
Můžete poskytnout ochutnávku? Někdy je volba tak rozsáhlá, že si člověk nemůže vybrat, a tak raději odejde jinam. Například u zmrzlin – máte výborné tvarohové, smetanové mražené krémy a ovocné sorbety, ale někteří lidé prostě mají raději na výběr z vanilkové, čokoládové nebo míchané. Proto je lepší nabídnout ochutnávku a zaujmout jej. Nemůže si vůbec vybrat, prostě nenásilně vyberte za něj.
- Zůstaňte zdvořilý a vyrovnaní
Ať se děje, co se děje, stále platí pravidlo „zákazník má vždycky pravdu“, a tak to bude. Protivní lidé mezi námi jsou, ti si vždy najdou něco, co je špatně. Můžeme s tím dělat jen to, že sami zůstaneme klidní.