Proč někteří lidé odmítají bezpečnostní pásy


Již dlouhá léta je souÄástí základní výbavy každého osobního i nákladního automobilu bezpeÄnostní pás. Jeho výrobce dokonce uvolnil patent, aby jej mohl zdarma okopírovat každý – vÄ›dÄ›l totiž, že to pomůže zachránit lidské životy, a to že je důležitÄ›jší než peníze. Jejich použití je dokonce nařízeno zákonem.

 

zapnutí bezpeÄnostního pásu

 

Zdálo by se tedy, že je naprosto vÅ¡echno v pořádku. PÅ™esto se vÅ¡ak stále najdou lidé, kteří toto bezpeÄnostní opatÅ™ení odmítají. Pásy si zkrátka nenasadí, ani když jedou plnou rychlostí po dálnici. To se může zdát pomÄ›rnÄ› hloupé, zvláštÄ› nám statistika jasnÄ› říká, že fungují. PÅ™esto k tomuto jednání, podle nich, existuje důvod.

 

Tím hlavním, Äím se ohání, je fakt, že i pásy mohou ublížit. A je to pravda, v mnoha případech doÅ¡lo například ke zlomeninám žeber, ve výjimeÄných situacích pak i k vážným zranÄ›ním, způsobeným právÄ› pásem.

 

každé auto musí být vybaveno bezpeÄnostním pásem

 

Také je zde ztížení vylezení z havarovaného auta. Pokud se mechanismus pásu zasekne, pak prakticky nemáte Å¡anci se bez pomoci z vozidla dostat. A v případÄ›, že toto zaÄne hoÅ™et, je pravdÄ›podobné, že budete mít zkrátka smůlu, když nebude poblíž nikdo, kdo by vám pomohl a vytáhl vás.

 

Ano, takové případy se staly, o tom není sporu. AvÅ¡ak bylo jich skuteÄnÄ› jen minimum. V naprosté vÄ›tÅ¡inÄ› případů naopak tento prvek vážným zranÄ›ním a dokonce i úmrtím zabránil. Statistiky tedy mluví jasnÄ›: pokud jste pÅ™ipoutaní, máte mnohem vÄ›tší Å¡anci případnou nehodu pÅ™ežít, než když sedíte volnÄ›.

 

Rozhodně se tedy v žádném případě nehodí je zatracovat. Jistě, dříve jsme bez nich také přežili. Avšak dnešní auta jsou podstatně rychlejší a výkonnější, následky případné nehody jsou tedy podstatně vážnější. Na to je potřeba také myslet. Rozhodně tedy není slabostí přijmout opatření, abychom v takovém případě minimalizovali riziko jak pro nás, tak i pro naše nejbližší. Život za frajeřinu rozhodně nestojí.