Již dlouhá léta je souÄástà základnà výbavy každého osobnÃho i nákladnÃho automobilu bezpeÄnostnà pás. Jeho výrobce dokonce uvolnil patent, aby jej mohl zdarma okopÃrovat každý – vÄ›dÄ›l totiž, že to pomůže zachránit lidské životy, a to že je důležitÄ›jÅ¡Ã než penÃze. Jejich použità je dokonce naÅ™Ãzeno zákonem.
Â
Â
Zdálo by se tedy, že je naprosto vÅ¡echno v pořádku. PÅ™esto se vÅ¡ak stále najdou lidé, kteřà toto bezpeÄnostnà opatÅ™enà odmÃtajÃ. Pásy si zkrátka nenasadÃ, ani když jedou plnou rychlostà po dálnici. To se může zdát pomÄ›rnÄ› hloupé, zvláštÄ› nám statistika jasnÄ› Å™Ãká, že fungujÃ. PÅ™esto k tomuto jednánÃ, podle nich, existuje důvod.
Â
TÃm hlavnÃm, ÄÃm se ohánÃ, je fakt, že i pásy mohou ublÞit. A je to pravda, v mnoha pÅ™Ãpadech doÅ¡lo napÅ™Ãklad ke zlomeninám žeber, ve výjimeÄných situacÃch pak i k vážným zranÄ›nÃm, způsobeným právÄ› pásem.
Â
Â
Také je zde ztÞenà vylezenà z havarovaného auta. Pokud se mechanismus pásu zasekne, pak prakticky nemáte Å¡anci se bez pomoci z vozidla dostat. A v pÅ™ÃpadÄ›, že toto zaÄne hoÅ™et, je pravdÄ›podobné, že budete mÃt zkrátka smůlu, když nebude poblÞ nikdo, kdo by vám pomohl a vytáhl vás.
Â
Ano, takové pÅ™Ãpady se staly, o tom nenà sporu. AvÅ¡ak bylo jich skuteÄnÄ› jen minimum. V naprosté vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů naopak tento prvek vážným zranÄ›nÃm a dokonce i úmrtÃm zabránil. Statistiky tedy mluvà jasnÄ›: pokud jste pÅ™ipoutanÃ, máte mnohem vÄ›tÅ¡Ã Å¡anci pÅ™Ãpadnou nehodu pÅ™ežÃt, než když sedÃte volnÄ›.
Â
RozhodnÄ› se tedy v žádném pÅ™ÃpadÄ› nehodà je zatracovat. JistÄ›, dÅ™Ãve jsme bez nich také pÅ™ežili. AvÅ¡ak dneÅ¡nà auta jsou podstatnÄ› rychlejÅ¡Ã a výkonnÄ›jÅ¡Ã, následky pÅ™Ãpadné nehody jsou tedy podstatnÄ› vážnÄ›jÅ¡Ã. Na to je potÅ™eba také myslet. RozhodnÄ› tedy nenà slabostà pÅ™ijmout opatÅ™enÃ, abychom v takovém pÅ™ÃpadÄ› minimalizovali riziko jak pro nás, tak i pro naÅ¡e nejbližšÃ. Život za frajeÅ™inu rozhodnÄ› nestojÃ.